Udtagelse til VM Cross 2019

2019-03-17

Lørdag d. 9. marts deltog jeg i DM Cross i Roskilde, hvor der var VM pladser på spil. Jeg har haft en lidt blandet Cross sæson, men vidste, at jeg havde en chance, hvis jeg ramte dagen. Det var der nok ikke mange andre, som regnede med eftersom jeg stadig er meget ny og ukendt i atletik sammenhæng og stod til start blandt mange både etablerede og upcoming atletiknavne, der både har hevet danske og internationale medaljer hjem. Ingen tvivl om, at jeg fra Cross sæsonens start har drømt om at blive udtaget til den danske trup, som d. 30. marts skal forsvare de rød-hvide farver til VM Cross på hjemmebane i Aarhus. Derfor har jeg også allerede været ude og træne på VM ruten ved Moesgaard indtil flere gange. Da jeg ikke blev udtaget til EM inden jul, hvor jeg havde ligget syg i ugen op til udtagelsesløbet i Skanderborg, troede jeg egentlig, at løbet var kørt, og jeg vidste derfor, at der skulle mere end en rigtig god dag til ved DM i Roskilde for at blive udtaget til VM i sidste øjeblik blot 3 uger inden den helt store fest i Aarhus.

Forud for DM i Roskilde havde jeg snakket med min træner om, at ruten på de 10 km, som er lidt længere end, hvad Cross løbene plejer at være, højst sandsynlig ville være til min fordel som langdistance triatlet sammenlignet med de mange baneløbere, der ellers var at finde på startlisten. Desuden havde vi snakket om, at det aller vigtigste for mit løb ville blive, at holde mig selv i snor, når startskuddet lød, da jeg som regel bliver fuldstændig tunnelsynet og for alt i verden vil ligge forrest i feltet, fordi jeg er et så stort konkurrencemenneske. Med prominente navne, som OL-deltageren og EM Cross guldvinderen Anna Emilie Møller på startstregen samt kenyanske Sylvia Kiberenge, ville det være naivt at tro, at jeg med fokus på triatlon og blot 3 løbepas pr. uge kunne følge med deres tempo, og derfor måtte jeg på trods af mit store konkurrencehjerte slå koldt vand i blodet og lade dem løbe fra resten af feltet.

Der skulle løbes 5 runder á 2 km, og på de første 2 runder var vi en gruppe på 5-7 løbere, som fulgtes ad. Det var en meget stomfuld dag med en vind på 12 m/sek, og på det åbne græsareal vidste jeg, at der skulle bruges mange kræfter for at komme fremad. Derfor holdt jeg mig bevidst i 2. position for at få lidt læ bagved Spartas Maria Ahm, som jeg vidste er et kæmpe løbetalent, og derfor skulle hun nok holde et fornuftigt tempo. Ganske rigtigt var Maria Ahms tempo hurtigt nok til at få smidt nogle piger af gruppen, og på 3. og 4. runde var vi blot 3 piger tilbage i forfølger gruppen bagefter Anna Emilie og Sylvia. Jeg havde følelsen af, at de 2 andre piger led en smule mere end jeg selv gjorde, og jeg kunne mærke, at jeg havde et ekstra gear at give af, hvilket gav mig et enormt selvtillidsboost forud for den 5. og afgørende omgang. På sidste omgang blev det klart, at det var Maria og jeg som skulle konkurrere om 3/4. pladsen, hvilket i DM sammenhæng var en kamp om sølv og bronze, fordi Sylvia fra Kenya selvfølgelig ikke kunne tage medalje i et dansk mesterskab. Med omkring 1,2 km. tilbage overtog jeg føringen fra Maria, der ærligt talt havde trukket mig rundt på de første 8,8 km, og høj på adrenalin havde jeg skabt mig et forspring på 13 sek, da jeg løb ind over målstregen til en sølvmedalje ved et dansk mesterskab i Cross.

Jeg var fuldstændig overvældet af glæde. Jeg havde netop løbet mit bedste atletikløb til dato, og hvilken bedre dag end til et dansk mesterskab, hvor der er VM pladser på spil. Trodsalt var jeg langt fra ligeså smadret i mine ben, som jeg tidligere har været det til Cross løbene henover vinteren, fordi jeg netop havde løbet et så taktisk løb, hvor det først var den sidste runde, hvor jeg for alvor løb all out. Efter løbet fik jeg et hav af lykønskninger og blev interviewet af både forbud, atletik TV og den lokale avis, som var forbløffede over, at se et så ukendt navn komme podiet.

Det så ud til at være en kvalifikation til den danske VM trup, men det var først tirsdag, at den endelige trup blev offentliggjort. Forbundet havde lidt problemer med at komme i kontakt med mig inden offentliggørelsen, fordi hverken dem selv eller den lokale atletik klub SAK77, som jeg stiller til start for i Cross sammenhæng, men ikke er en del af til daglig, havde nogle kontaktoplysninger på mig. Heldigvis lykkedes det dem dog at få opsnust min mailadresse sidst på eftermiddagen, og jeg fik den endelige bekræftelse af, at jeg er en del af den danske landsholdstrup, der skal løb VM Cross i Aarhus d. 30. marts. JEG GLÆDER MIG HELT VILDT!

Du kan evt. lytte, se eller læse mere via disse links:

Podcast: https://soundcloud.com/user-665087800/frontrunner-magasinet-6

Video: https://www.facebook.com/atletiktv/videos/620331291711100/

Artikel: https://dansk-atletik.dk/nyheder/nyheder-2019/2019/03-09-dm-cross.aspx


© 2018 Triatlon-line. Alle rettigheder forbeholdes.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang